Plán vyplnil:
Klára Choulíková
IČ organizace:
70938300
Název organizace:
Základní škola Sezimovo Ústí, Švehlova 111, okres Tábor
Ředitel/ka (Statutární zástupce):
Mgr. Jana Šindelářová
Adresa:
Švehlova
Místo:
Sezimovo Ústí 1
PSČ:
39101
Kraj:
Jihočeský kraj
Zřizovatel:
Obec
1) Na základě čeho je preventivní program školy vypracováván?
- Profesního citu (intuice)
- Analýzy aktuální situace školy
- Sledování výskytu rizikového chování na škole v uplynulém školním roce
2) Identifikovali jste při přípravě preventivního programu školy nějaké specifické rizikové faktory vaší školy?
Ano
Doplňující text: Skladba žáků - naše škola má jen 1. - 5. ročník.
3) Jací další specialisté, mimo školního metodika prevence, působí přímo na vaší škole:
- Výchovný poradce
- Asistent pedagoga
Počet tříd | Počet žáků | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 2 | 26 |
2. ročník ZŠ | 2 | 29 |
3. ročník ZŠ | 1 | 19 |
4. ročník ZŠ | 2 | 32 |
5. ročník ZŠ | 1 | 22 |
Suma řádků | 8 | 128 |
5) Stručná analýza situace
Školní rok 2020/2021 byl velmi ovlivněn koronavirovou krizí, kdy jsme část roku učili distančně. Učitelé se snažili i takto působit na děti a předcházet rizikovému chování, v této době zvláště prostřednictvím online prostředí. Obtížné byly i návraty zpět do školy, kde jsme využívali materiály "Společně si zvykáme" s aktivitami pro hladší návrat zpátky do školy pro dětské kolektivy apod.
V květnu 2021 po návratu žáků na prezenční výuku jsme řešili v 5. ročníku náznaky kyberšikany, která se odehrávala na chatu, kdy v hlasových zprávách chlapec velice neslušně nadával svému spolužákovi. Případ nahlásila matka postiženého žáka a poskytla i nahraný rozhovor. Situaci řešila třídní učitelka, která je zároveň metodik prevence a ředitelka školy. Do školy byla pozvána matka agresora, která byla seznámena s případem a žákovi jsme udělili kázeňské opatření.
Ve třídě jsme také zjistili, že hodně žáků trávilo během distančního vyučování hodně času na online hrách a mobilních telefonech. Individuálně jsme to řešili s žáky i jejich rodiči, proběhla mimořádná třídní schůzka, na které jsme informovali rodiče o problému a nabídli informace o nastavení pravidel používání mobilního telefonu.
Ostatní kázeňské přestupky, byly řešeny pouze domluvou s žáky i rodiči.
Ve škole se využívá dle zájmu dětí i rodičů schránka důvěry a možnost neomezených konzultací s vyučujícími, díky čemuž se všechny problémy řeší aktuálně a hned.
6) Jaké máte stanovené cíle (konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické a časově ohraničené) preventivního programu školy?
Cíl číslo: 1 | |
---|---|
Cíl: | Zlepšovat školní prostředí a budovat pozitivní klima ve škole. |
Ukazatele dosažení cíle: | Ve třídách vést žáky důsledně a systematicky k osvojení norem mezilidských vztahů, respektující identitu a individualitu žáka. |
Zdůvodnění cíle: | Zlepšit vztahy mezi spolužáky. |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Předcházení rizikovému chování u žáků školy. |
Cíl číslo: 2 | |
---|---|
Cíl: | Užší spolupráce s rodiči. |
Ukazatele dosažení cíle: | Zvýšení informovanosti rodičů o problémech jejich dětí. |
Zdůvodnění cíle: | Vzbudit v rodičích hlubší zájem o problémy dětí. |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Úzká spolupráce s rodiči. |
Cíl číslo: 3 | |
---|---|
Cíl: | Sebehodnocení žáků. |
Ukazatele dosažení cíle: | Častěji provádět různými způsoby sebehodnocení žáků ve třídách a reagovat na zjištěné informace. |
Zdůvodnění cíle: | Podpořit sebevědomí dětí, sledovat vlastní pokroky a nemít potřebu srovnávat se s ostatními. |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Zlepšovat vztahy mezi žáky. |
Cíl číslo: 4 | |
---|---|
Cíl: | Výchova ke zdraví a zdravý životní styl. |
Ukazatele dosažení cíle: | Často s žáky probírat pitný režim, dostatek ovoce a zeleniny a správné stravovací návyky. |
Zdůvodnění cíle: | Odstranit chybné stravovací návyky a podpořit vhodné volnočasové aktivity. |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Směřování ke zdravému životnímu stylu. |
Cíl číslo: 5 | |
---|---|
Cíl: | Zvyšovat odolnost vůči negativním vlivům - šikana, kyberšikana. |
Ukazatele dosažení cíle: | Akce pro žáky proti šikaně a kyberšikaně, posilování slušného chování a tolerance mezi žáky. |
Zdůvodnění cíle: | Zamezení agresivity a netolerance mezi žáky. |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Prevence šikany a kyberšikany |
1) Jméno a příjmení školního metodika prevence:
Klára Choulíková
2) Kolik let celkem Vy osobně vykonáváte funkci školního metodika prevence?
3
3) Zastáváte Vy osobně na vaší škole, mimo školního metodika prevence, také nějaké další funkce?
- Ano, třídní učitel/ka
4) Máte ukončené akreditované studium k výkonu specializovaných činností pro školní metodiky prevence podle § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb.?
Ano
5) Plánujete v nadcházejícím školním roce Vy osobně v rámci zvyšování své kvalifikace účast na nějakých vzdělávacích kurzech, seminářích, konferencích či výcvicích k tématu primární prevence rizikového chování (kromě specializačního studia)? Uveďte prosím případně jejich název, zaměření a rozsah.
1. ročník ZŠ | 2. ročník ZŠ | 3. ročník ZŠ | 4. ročník ZŠ | 5. ročník ZŠ | Suma sloupců | |
---|---|---|---|---|---|---|
Prevence šikany a projevů agrese | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 6 |
Prevence kyberšikany | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
Prevence záškoláctví | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
Prevence rizikových sportů | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prevence rizikového chování v dopravě | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Prevence rasismu a xenofobie | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
Prevence působení sekt a extrémistických náboženských směrů | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prevence rizikového sexuálního chování | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prevence užívání tabáku | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
Prevence užívání alkoholu | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Prevence užívání dalších návykových látek | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
Prevence závislostního chování pro nelátkové závislosti (hazard, počítačové hry apod.) | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Prevence poruch příjmu potravy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prevence kriminálního chování | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Suma řádků | 2 | 3 | 5 | 8 | 11 | 29 |
1) Název programu:
Děti online (Zachy)
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 0 | 0 |
3. ročník ZŠ | 0 | 0 |
4. ročník ZŠ | 2 | 4 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 2 | 4 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence kyberšikany
1) Název programu:
Malé mužstvo
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 0 | 0 |
3. ročník ZŠ | 1 | 4 |
4. ročník ZŠ | 0 | 0 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 1 | 4 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence rasismu a xenofobie
1) Název programu:
"Létající Anne" - film na téma život s postižením
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 2 | 4 |
3. ročník ZŠ | 0 | 0 |
4. ročník ZŠ | 0 | 0 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 2 | 4 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví
1) Název programu:
V digitálním světě: Pravda, nebo ne?
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
Doplňující text: Práce s filmem, pracovní listy.
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 2 | 2 |
3. ročník ZŠ | 1 | 1 |
4. ročník ZŠ | 0 | 0 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 3 | 3 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence kyberšikany
- Prevence záškoláctví
1) Název programu:
V digitálním světě: Tvořit na internetu
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
Doplňující text: Aktivity před filmem a po shlédnutí filmu.
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 0 | 0 |
3. ročník ZŠ | 0 | 0 |
4. ročník ZŠ | 2 | 4 |
5. ročník ZŠ | 1 | 2 |
Suma řádků | 3 | 6 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence kyberšikany
1) Název programu:
Bezpečný start do školního života
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
THEIA
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 2 | 4 |
2. ročník ZŠ | 0 | 0 |
3. ročník ZŠ | 0 | 0 |
4. ročník ZŠ | 0 | 0 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 2 | 4 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví
1) Název programu:
Bezva třída
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
THEIA
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 2 | 4 |
3. ročník ZŠ | 0 | 0 |
4. ročník ZŠ | 0 | 0 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 2 | 4 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví
1) Název programu:
Vliv médií na školní populaci
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
THEIA
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 0 | 0 |
3. ročník ZŠ | 1 | 2 |
4. ročník ZŠ | 0 | 0 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 1 | 2 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví
1) Název programu:
Dětský svět financí
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
THEIA
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 0 | 0 |
3. ročník ZŠ | 0 | 0 |
4. ročník ZŠ | 2 | 4 |
5. ročník ZŠ | 0 | 0 |
Suma řádků | 2 | 4 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví
1) Název programu:
Virtuální svět
2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence
3) Název poskytovatele programu:
THEIA
4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)
5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano
6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.
7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností
Počet tříd | Počet hodin | |
---|---|---|
1. ročník ZŠ | 0 | 0 |
2. ročník ZŠ | 0 | 0 |
3. ročník ZŠ | 0 | 0 |
4. ročník ZŠ | 0 | 0 |
5. ročník ZŠ | 1 | 2 |
Suma řádků | 1 | 2 |
9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence kyberšikany
- Prevence záškoláctví
1) Uveďte stručný popis naplánované aktivity.
Metodické vedení v oblasti rizikového chování pro učitele a asistenty naší školy.
2) Odhadněte časovou dotaci věnovanou této aktivitě.
20
1) Uveďte stručný popis naplánované aktivity.
Přednáška o šikaně pro rodiče žáků školy.
2) Odhadněte časovou dotaci věnovanou této aktivitě.
2