Plán pro školní rok 2021/2022

* Zobrazuji uzavřený plán.

Základní údaje

Plán vyplnil:
Klára Choulíková

IČ organizace:
70938300
Název organizace:
Základní škola Sezimovo Ústí, Švehlova 111, okres Tábor
Ředitel/ka (Statutární zástupce):
Mgr. Jana Šindelářová
Adresa:
Švehlova
Místo:
Sezimovo Ústí 1
PSČ:
39101
Kraj:
Jihočeský kraj
Zřizovatel:
Obec

Část 1: Škola a její preventivní program

1) Na základě čeho je preventivní program školy vypracováván?
- Profesního citu (intuice)
- Analýzy aktuální situace školy
- Sledování výskytu rizikového chování na škole v uplynulém školním roce

2) Identifikovali jste při přípravě preventivního programu školy nějaké specifické rizikové faktory vaší školy?
Ano

Doplňující text: Skladba žáků - naše škola má jen 1. - 5. ročník.

3) Jací další specialisté, mimo školního metodika prevence, působí přímo na vaší škole:
- Výchovný poradce
- Asistent pedagoga

4) Uveďte počet tříd a žáků vaší školy v jednotlivých ročnících:
Počet tříd
Počet žáků
1. ročník ZŠ226
2. ročník ZŠ229
3. ročník ZŠ119
4. ročník ZŠ232
5. ročník ZŠ122
Suma řádků8128

5) Stručná analýza situace
Školní rok 2020/2021 byl velmi ovlivněn koronavirovou krizí, kdy jsme část roku učili distančně. Učitelé se snažili i takto působit na děti a předcházet rizikovému chování, v této době zvláště prostřednictvím online prostředí. Obtížné byly i návraty zpět do školy, kde jsme využívali materiály "Společně si zvykáme" s aktivitami pro hladší návrat zpátky do školy pro dětské kolektivy apod. V květnu 2021 po návratu žáků na prezenční výuku jsme řešili v 5. ročníku náznaky kyberšikany, která se odehrávala na chatu, kdy v hlasových zprávách chlapec velice neslušně nadával svému spolužákovi. Případ nahlásila matka postiženého žáka a poskytla i nahraný rozhovor. Situaci řešila třídní učitelka, která je zároveň metodik prevence a ředitelka školy. Do školy byla pozvána matka agresora, která byla seznámena s případem a žákovi jsme udělili kázeňské opatření. Ve třídě jsme také zjistili, že hodně žáků trávilo během distančního vyučování hodně času na online hrách a mobilních telefonech. Individuálně jsme to řešili s žáky i jejich rodiči, proběhla mimořádná třídní schůzka, na které jsme informovali rodiče o problému a nabídli informace o nastavení pravidel používání mobilního telefonu. Ostatní kázeňské přestupky, byly řešeny pouze domluvou s žáky i rodiči. Ve škole se využívá dle zájmu dětí i rodičů schránka důvěry a možnost neomezených konzultací s vyučujícími, díky čemuž se všechny problémy řeší aktuálně a hned.

6) Jaké máte stanovené cíle (konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické a časově ohraničené) preventivního programu školy?
Cíl číslo: 1
Cíl:Zlepšovat školní prostředí a budovat pozitivní klima ve škole.
Ukazatele dosažení cíle:Ve třídách vést žáky důsledně a systematicky k osvojení norem mezilidských vztahů, respektující identitu a individualitu žáka.
Zdůvodnění cíle:Zlepšit vztahy mezi spolužáky.
Návaznost na dlouhodobé cíle:Předcházení rizikovému chování u žáků školy.
Cíl číslo: 2
Cíl:Užší spolupráce s rodiči.
Ukazatele dosažení cíle:Zvýšení informovanosti rodičů o problémech jejich dětí.
Zdůvodnění cíle:Vzbudit v rodičích hlubší zájem o problémy dětí.
Návaznost na dlouhodobé cíle:Úzká spolupráce s rodiči.
Cíl číslo: 3
Cíl:Sebehodnocení žáků.
Ukazatele dosažení cíle:Častěji provádět různými způsoby sebehodnocení žáků ve třídách a reagovat na zjištěné informace.
Zdůvodnění cíle:Podpořit sebevědomí dětí, sledovat vlastní pokroky a nemít potřebu srovnávat se s ostatními.
Návaznost na dlouhodobé cíle:Zlepšovat vztahy mezi žáky.
Cíl číslo: 4
Cíl:Výchova ke zdraví a zdravý životní styl.
Ukazatele dosažení cíle:Často s žáky probírat pitný režim, dostatek ovoce a zeleniny a správné stravovací návyky.
Zdůvodnění cíle:Odstranit chybné stravovací návyky a podpořit vhodné volnočasové aktivity.
Návaznost na dlouhodobé cíle:Směřování ke zdravému životnímu stylu.
Cíl číslo: 5
Cíl:Zvyšovat odolnost vůči negativním vlivům - šikana, kyberšikana.
Ukazatele dosažení cíle:Akce pro žáky proti šikaně a kyberšikaně, posilování slušného chování a tolerance mezi žáky.
Zdůvodnění cíle:Zamezení agresivity a netolerance mezi žáky.
Návaznost na dlouhodobé cíle:Prevence šikany a kyberšikany

Část 2: Školní metodik prevence

1) Jméno a příjmení školního metodika prevence:
Klára Choulíková

2) Kolik let celkem Vy osobně vykonáváte funkci školního metodika prevence?
3

3) Zastáváte Vy osobně na vaší škole, mimo školního metodika prevence, také nějaké další funkce?
- Ano, třídní učitel/ka

4) Máte ukončené akreditované studium k výkonu specializovaných činností pro školní metodiky prevence podle § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb.?
Ano

5) Plánujete v nadcházejícím školním roce Vy osobně v rámci zvyšování své kvalifikace účast na nějakých vzdělávacích kurzech, seminářích, konferencích či výcvicích k tématu primární prevence rizikového chování (kromě specializačního studia)? Uveďte prosím případně jejich název, zaměření a rozsah.

Část 3: Specifická prevence obsažená ve školním vzdělávacím programu

1) Pokuste se realisticky odhadnout, jaký rozsah specifické prevence je podle plánu obsažen ve školním vzdělávacím programu pro jednotlivé ročníky. Cílem je zmapovat reálný stav na škole, tj. kolik času učitelé věnují specifické prevenci v rámci výuky. Při stanovování rozsahu je vhodná spolupráce s jednotlivými vyučujícími.
Příklad: Velmi často se může aktivita týkat více typů rizikového chování zároveň, v takovém případě čas započítejte jen jednou, a to do toho typu rizikového chování, který danou aktivitu co nejvíce vystihuje. Vyplňujte pouze v ročnících, které jsou pro vaši školu relevantní. Zaokrouhlete údaj na celé číslo.

1. ročník ZŠ
2. ročník ZŠ
3. ročník ZŠ
4. ročník ZŠ
5. ročník ZŠ
Suma sloupců
Prevence šikany a projevů agrese111126
Prevence kyberšikany001113
Prevence záškoláctví000112
Prevence rizikových sportů000000
Prevence rizikového chování v dopravě000011
Prevence rasismu a xenofobie000112
Prevence působení sekt a extrémistických náboženských směrů000000
Prevence rizikového sexuálního chování000000
Prevence užívání tabáku000112
Prevence užívání alkoholu011114
Prevence užívání dalších návykových látek001113
Prevence závislostního chování pro nelátkové závislosti (hazard, počítačové hry apod.)000011
Prevence poruch příjmu potravy000000
Prevence kriminálního chování111115
Suma řádků23581129

Část 4: Specifická prevence realizovaná v samostatných preventivních aktivitách a programech

Program 1 - Děti online (Zachy)

1) Název programu:
Děti online (Zachy)

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ00
3. ročník ZŠ00
4. ročník ZŠ24
5. ročník ZŠ00
Suma řádků24

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence kyberšikany

Program 2 - Malé mužstvo

1) Název programu:
Malé mužstvo

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ00
3. ročník ZŠ14
4. ročník ZŠ00
5. ročník ZŠ00
Suma řádků14

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence rasismu a xenofobie

Program 3 - "Létající Anne" - film na téma život s posti�...

1) Název programu:
"Létající Anne" - film na téma život s postižením

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ24
3. ročník ZŠ00
4. ročník ZŠ00
5. ročník ZŠ00
Suma řádků24

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví

Program 4 - V digitálním světě: Pravda, nebo ne?

1) Název programu:
V digitálním světě: Pravda, nebo ne?

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací

Doplňující text: Práce s filmem, pracovní listy.

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ22
3. ročník ZŠ11
4. ročník ZŠ00
5. ročník ZŠ00
Suma řádků33

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence kyberšikany
- Prevence záškoláctví

Program 5 - V digitálním světě: Tvořit na internetu

1) Název programu:
V digitálním světě: Tvořit na internetu

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
Vzdělávací program JSNS, Člověk v tísni, o. p. s.

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ne

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací

Doplňující text: Aktivity před filmem a po shlédnutí filmu.

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ00
3. ročník ZŠ00
4. ročník ZŠ24
5. ročník ZŠ12
Suma řádků36

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence kyberšikany

Program 6 - Bezpečný start do školního života

1) Název programu:
Bezpečný start do školního života

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
THEIA

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ24
2. ročník ZŠ00
3. ročník ZŠ00
4. ročník ZŠ00
5. ročník ZŠ00
Suma řádků24

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví

Program 7 - Bezva třída

1) Název programu:
Bezva třída

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
THEIA

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ24
3. ročník ZŠ00
4. ročník ZŠ00
5. ročník ZŠ00
Suma řádků24

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví

Program 8 - Vliv médií na školní populaci

1) Název programu:
Vliv médií na školní populaci

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
THEIA

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ00
3. ročník ZŠ12
4. ročník ZŠ00
5. ročník ZŠ00
Suma řádků12

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví

Program 9 - Dětský svět financí

1) Název programu:
Dětský svět financí

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
THEIA

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ00
3. ročník ZŠ00
4. ročník ZŠ24
5. ročník ZŠ00
Suma řádků24

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence záškoláctví

Program 10 - Virtuální svět

1) Název programu:
Virtuální svět

2) Úroveň programu:
Všeobecná prevence

3) Název poskytovatele programu:
THEIA

4) Typ poskytovatele programu:
Nestátní organizace (např. nezisková organizace, zapsaný spolek, občanské sdružení, nadace)

5) Je tento preventivní program certifikovaný?
Ano

6) Vyberte certifikovaného poskytovatele programu:
THEIA – krizové centrum o.p.s.

7) Jaké jsou v tomto programu hlavní formy práce:
- Přednáška, prezentace informací
- Interaktivní skupinová diskuse
- Nácvik a trénink dovedností

8) Označte třídy, kde je realizace tohoto programu naplánována a doplňte počet vyučovacích hodin, které tímto programem třídy celkově stráví.
Počet tříd
Počet hodin
1. ročník ZŠ00
2. ročník ZŠ00
3. ročník ZŠ00
4. ročník ZŠ00
5. ročník ZŠ12
Suma řádků12

9) Zaškrtněte typy rizikového chování, na které je tento program zaměřen.
- Prevence šikany a projevů agrese
- Prevence kyberšikany
- Prevence záškoláctví

Část 5: Práce s dalšími cílovými skupinami – pedagogičtí pracovníci školy

Aktivita 1 - Metodické vedení v oblasti rizikového chování...

1) Uveďte stručný popis naplánované aktivity.
Metodické vedení v oblasti rizikového chování pro učitele a asistenty naší školy.

2) Odhadněte časovou dotaci věnovanou této aktivitě.
20

Část 6: Práce s dalšími cílovými skupinami – rodiče a ostatní

Aktivita 1 - Přednáška o šikaně pro rodiče žáků školy...

1) Uveďte stručný popis naplánované aktivity.
Přednáška o šikaně pro rodiče žáků školy.

2) Odhadněte časovou dotaci věnovanou této aktivitě.
2